ايران‌مهر

دلتنگي هاي ني رها شده از نيستان

 

«شب‌های برره» چالش‌های صنعت توريسم را به تصوير کشيد

مهران مديری اين‌بار در سلسله طنزهای اجتماعی و اقتصادی خود معضلات فراروی صنعت توريسم در ايران را به تصوير کشيد.

مديری در اين قسمت از سريال با هوشمندی با طرح اين موضوع که توريسم صنعتی ارزآور بوده و اقتصاد تک‌محصولی برره را  از وابستگی به نخود نجات می‌دهد به طرح اين موضوع پرداخت که کشور هنوز در حوزه ارايه خدمات به جهانگردان آمادگی کافی نداشته و مشکلات اين حوزه هنوز  برطرف نشده است.

ضعف در تبليغات و معرفی ايران - عدم جايگاه منايسب اداری حوزه توريسم - نبود راهنمايان آموزش ديده - نبود فرهنگ عمومی در برخورد با جهانگردان - تاکيد بيش از حد بر توريسم فرهنگی و بازديد‌های تکراری از آثار تاريخی - سوء استفاده از جهانگردان -  دريافت نرخ‌های اضافی - گول زدن  جهانگردان با اشتباه نشان دادن برره به جای شيراز -  و ... از جمله مشکلاتی بودند كه مديری به صورت سمبليك آنها را نشان داد.

در اين قسمت عنوان شد كه حتی نظارت افرادی چون كيانوش با اين ديالوگ كه:اگر توريسن ناراضی برگردد اقتصاد توريسم آسيب می‌بيند نيزفايده‌ای نداشته و فشارهای موجود دايره نظارت را بر آن می‌دارد كه با شراط موجود همرنگ شود.

اشاره جالب ديگر مديري مبني بر اينكه بايد طرحی پياده شود تا توريست‌ها كه مثل ماهی هستند صيد شوند اشاره جالبي است كه شب‌های برره با موفقيت آن را اجرا كرده است.

مديری نشان دادكه صنعت جهانگردي به ديد اقتصادي و اشتغال‌زايي نياز دارد

به گفته كارشناسان در سال‌هاي اخير، صنعت توريسم 10/5 درصد درآمد ملي جهان را به خود اختصاص داده است، در حالي که سهم هر يک از صنايع نظامي، نفت و فولاد به 5 درصد هم نمي‌رسد و به همين نسبت نيز صنعت توريسم در دنيا اشتغال ايجاد كرده است.

شايد از اين رو باشد كه امروزه يكي از قوي‌ترين نگاه‌ها براي توسعه‌ جهانگردي بعد اقتصاد توريسم است و كشورهای همسايه نيز با اتكا به اين ديدگاه درآمدهای كلانی را از توريسم عايد كشور خود ساخته‌اند.

اكنون صنعت گردشگري با درآمد سالانه نزديك شده به ‌١٠٠٠ هزار ميليارد دلار در جهان، از صنايع پاكي است كه با صنايعي نظير نفت، خودروسازي و ... رقابت مي‌كند و حتي پيش‌بيني‌ها حاكمي از آن است كه تا ‌٢٠١٠ توريسم در صدر صنايع جهان خواهد ايستاد.

آمارهاي WTO هم‌چنين نشان مي‌دهد كه سفر و جهانگردي ‌١٢/٦ درصد از كل صادرات كشورهاي جهان برابر با

‌٩٨٤/١ ميليارد دلار را در سال ‌٢٠٠٠ را به خود اختصاص داده و پيش بيني مي‌شود كه اين رقم در سال ‌٢٠١٠ به

‌٢٠٩٨/٢ ميليارد دلار يا ‌١٢/٨ درصد از كل صادرات افزايش يابد.

ميزان سرمايه گذاري در صنعت جهانگردي در سال ‌٢٠٠٠ معادل ‌٧٠١ ميليارد دلار يا ‌٩/٤ درصد از كل سرمايه گذاري بوده و پيش بيني مي‌شود كه تا سال ‌٢٠١٠ اين رقم ‌١٤٠٤ ميليارد دلار يا ‌١٠/٦ درصد از كل سرمايه‌گذاري برسد.

شرايط كشوری مثل ايران كه برخوردار از جاذبه‌های سرشار تاريخی و طبيعی است مبين آن است كه  توسعه‌ي گردشگري و كسب منابع ارزي از آن در كشور، منوط به تغيير نگاه مسوولان دولتي و حكومتي و فرهنگ‌سازي در خصوص صنعت گردشگري است.  تبديل شدن كشورهايي چون ايتاليا، فرانسه و تركيه به قطب‌هاي گردشگري و كسب درآمدهاي ميلياردي آنها نتيجه‌ي تصميم‌گيري مسوولان دولتي و قرار دادن گردشگري در اولويتهاي برنامه‌ريزي اقتصادي است.

گردشگران در هر كجاي دنيا به زيرساخت‌هاي اقامتي و پذيرايي، محصولات توريستي و امنيت نيازمندند كه متاسفانه در كشور ما در اين زمينه‌ها تاكنون اقدام جدي صورت نگرفته و به طور حتم با نگاه سطحي و ظاهري به صنعت گردشگري تا 20 سال آينده هيچ تحولي در اين صنعت و اقتصاد گردشگري رخ نمي‌دهد.

به اين ترتيب با توجه به پتانسيل‌هاي تاريخي، طبيعي، فرهنگي و ... جا دارد تا در حوزه سرمايه‌گذاري و رفع مشكلات زيرساختاري گردشگري در ايران براي دست‌يابي به چشم‌انداز ‌٢٠ ساله گردشگري در نظام، نگرشي جديد و تحولاتي پديدار شود كه كارشناسان در خلال اين بحث‌ها از نزديك «جايگاه صنعت توريسم در توسعه اقتصاد ملي» را مورد كنكاش قرار خواهند داد.

+   علی مومن‌ لو ; ۱۱:۳٢ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٤/۱٠/٤

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir